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Polen's Panzerprogramm

Wehrtechnik & Rüstung, Gemeinsame Außen- und Sicherheitspolitik
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Polen's Panzerprogramm

Beitrag von Dr4ven » 07. Aug 2012, 13:27

Poland To Acquire 1,000 New Tanks

http://www.defensenews.com/article/2012 ... |FRONTPAGE

As earlier reported, the prototype is a 32- to 40-ton vehicle, depending on the configuration. The light tank carries a 120mm gun by Swiss group Ruag, and it can carry a crew of three to seven. The Anders was fitted with a 530-kilowatt engine produced by Germany’s MTU Friedrichshafen, which enables a maximum speed capacity of 50 mph. Its turret was equipped with a Trophy active protection system made by Israel’s Rafael.


The Polish military plans to begin testing the Anders within two years, Skrzypczak said.

Krzysztof Krystowski, Bumar’s CEO, has announced plans to involve private defense companies in what could be one of the largest acquisitions of the Polish armed forces in the forthcoming years.


Bei 1000 Stück schauts danach aus als ob die Polen in mittlerer Zukunft nur noch 30-40 Tonner und kaum noch oder keine MBTs mehr nutzen werden, leider ist dazu kein Wort gefallen.
Mal sehen was von den 1000 am Ende bleibt...ich tippe auf 350.

http://www.military-today.com/tanks/anders.htm

http://www.military-today.com/tanks/anders_images.htm

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Re: Polen's Panzerprogramm

Beitrag von Rabe » 08. Aug 2012, 02:36

Wer soll die 1000 panzer bezahlen? Polen sicher nicht! Die EZB? (indirkt der EU steuerzahler)?

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Re: Polen's Panzerprogramm

Beitrag von Dr4ven » 08. Aug 2012, 07:42

Wie die F-16 meinst?
Keine Ahnung, 1000 ist jetzt mal das was das Mil gerne so hätte, was dann politisch und zum Schluss finanziell durchgeht, sehen wir noch.

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Re: Polen's Panzerprogramm

Beitrag von Doppeladler » 08. Aug 2012, 08:10

Mit dem Anders gibt es jetzt schon wieder ein neues Panzerfahrzeug in der EU der gleichen Generation - als ob es nicht bereits genug europäische Schützenpanzer in Produktion gibt. CV-90, ASCOD / Ulan, Puma, Dardo Hitfist, usw.

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Re: Polen's Panzerprogramm

Beitrag von Dr4ven » 08. Aug 2012, 09:06

Der Anders basiert ja auf dem CV-90.

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Re: Polen's Panzerprogramm

Beitrag von Doppeladler » 08. Aug 2012, 10:16

Hast Du für die Info, dass der CV90 die Plattform bildet eine Quelle, die kein Forumsbeitrag ist? Ich glaube es handelt sich um eine polnische Entwicklung. Der CV90 steht meines Wissens nach in direkter Konkurrenz zum Anders um den Auftrag der polnischen Regierung.
Auszug aus Janes zur Entwicklung des Anders: http://www.urc-systems.cz/uploads/pdf_d ... 2010_b.pdf

Und aus einer Pressemeldung von BAE Systems:
Another upcoming opportunity in Europe for the CV90 is Poland, where there is talk of an armored combat vehicle competition getting underway later this year with a request for information.

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Re: Polen's Panzerprogramm

Beitrag von Dr4ven » 08. Aug 2012, 13:02

It is worth mentioning, that the Anders might be based on the Swedish CV90120-T light tank.


http://www.military-today.com/tanks/anders.htm

Es geht dabei um den Prototypen, mehr gibt's ja nicht, ob die Polen jetzt die Wanne selber entwickelt haben oder werden, kann ich jetzt ad hoc nicht sagen, aber für mich schauts nicht danach aus.
Der CV90 ist ja nicht die schlechteste Wahl als Basis.

Also so wie es ausschaut sandeln sie in Europa alles ab und nennen es am Ende ne polnische Entwicklung.

“The order will be placed with the Polish defense industry, but to boost the design and production phase, it will be vital to cooperate with top foreign defense manufacturers,” said retired . Gen. Waldemar Skrzypczak,


Motor aus DE:

The Anders is powered by a German MTU turbocharged diesel engine, developing 720 hp. The same engine is used on the Austrian Ulan IFV.

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Re: Polen's Panzerprogramm

Beitrag von theoderich » 12. Aug 2012, 09:46

Hier gibt es übrigens eine Anzahl an Broschüren zu den Produkten von BUMAR (Aber ausschließlich auf Polnisch.):




ANDERS – POLSKA PLATFORMA BOJOWA XXI WIEKU



Polish Light Tank

In 2010 the project works on ANDERS Polish Light Tank started. The works concerned the design of electromechanical equipment and control panels of automatic loading magazine of 120mm ammunition to the lock chamber.



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Die Infos zum Anders sind leider mehr als spärlich. Es ist zwar eine gewisse Ähnlichkeit zum CV90 da, aber ich würde daraus nicht automatisch schließen, dass dieses Fahrzeug eine Ableitung des schwedischen Produkts darstellt.


Da wäre dann noch die Frage, wieso die Polen bei diesem Konkurrenzdruck (CV90, ASCOD, VCC "Dardo", "Puma") einen eigenen Schützenpanzer entwickeln.

P.S.: Ein Foto der IFV-Variante:

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Anders was developed to replace the existing BMP-1 fighting vehicles in the Polish Army. The series production is expected to begin in 2015. The army is expected to replace its BMP fleet with about 700 Anders vehicles.

Design and development of the Anders began in 2008 and the first light tank prototype was completed in 2010.


P.P.S.: Die Polen haben sogar eine eigene Panzerhaubitze entwickelt, die KRAB, deren Turm aber dem der britischen AS-90 entspricht:

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Hersteller:


Hersteller von Artilleriesystemen gibt es in Europa auch zur Genüge (BAE Systems - AS90; KMW - DONAR, Panzerhaubitze 2000; NEXTER - CAESAR; Konstrukta Defence - ZUZANA 2).
Zuletzt geändert von theoderich am 15. Apr 2014, 17:16, insgesamt 1-mal geändert.

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Re: Polen's Panzerprogramm

Beitrag von theoderich » 20. Mär 2013, 09:11

Euro Firms Eye Danish, Polish Vehicle Contracts

With a requirement for around 1,000 APCs and a further 500 light tanks using the same platform, the Polish competition is easily the biggest European export prospect on the horizon.

The APCs will replace Russian-built BMPs, and the light tanks will replace Russian T-72 and Polish PT-91 main battle tanks under the Polish Defense Ministry’s 10-year modernization plan.


The ministry wants the new vehicles to be manufactured by Poland’s Bumar Group, according to media reports. Yet efforts by OBRUM Gliwice, a research unit owned by Bumar, to develop an indigenous infantry fighting vehicle known as the Anders are effectively dead. Still, some of the technical solutions used to build a prototype could emerge in the design of the winning platform, said one European industry executive.

The executive said that while an indigenous design to meet the requirement remains a key component of any bid, the degree of development will likely be limited by the need for the first vehicles to be delivered in 2018.

Meanwhile, the General Staff of the Polish Armed Forces is finalizing work on the operational requirements for the vehicles, with the emphasis likely to be put on ensuring high mobility and amphibious capability.

To increase its chances of securing the infantry fighting vehicle and tank contracts, Bumar Group last month formed two consortiums with other local defense manufacturers.


Dass man den "Anders" aufgegeben hat, wundert mich nicht. In Europa gibt es mit dem CV90 und dem ASCOD bereits zwei Platzhirsche, die den Markt unter sich aufgeteilt haben. Ein gerade mal im Prototypenstadium befindliches polnisches Fahrzeug ohne nennenswerten industriellen Hintergrund (wie BAE Systems beim CV90 und General Dynamics beim ASCOD - ob Krauss-Maffei-Wegmann und Rheinmetall den "Puma" international vermarkten können, sei dahingestellt) hätte nie eine Chance auf Exportaufträge gehabt.

Welche Schützenpanzer mit amphibischen Fähigkeiten wollen die Polen denn beschaffen? Derartige Fahrzeuge werden derzeit in Europa überhaupt nicht produziert, wenn man sich nicht auf Radpanzer beschränken will.




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Re: Polen's Panzerprogramm

Beitrag von theoderich » 05. Sep 2013, 11:08

MSPO 2013: PL-01 Concept vehicle unveiled

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Obrum has unveiled the PL-01 Concept, a new armoured fighting vehicle (AFV) concept, at the MSPO 2013 defence industry exhibition in Kielce, Poland.

The PL-01 was developed by Obrum, part of Poland Defence Holdings (PDH), with co-operation from BAE Systems, and is classed as a Direct Support Vehicle (DSV, or WWB in Polish) by the firm. The vehicle features a three-person crew, an auto-loading 120 mm main gun in an unmanned turret, and a chassis based on that of the BAE Systems Hägglunds CV90 AFV.

The development of the DSV is closely tied with the Polish Armed Forces' plan to create a Universal Modular Tracked Platform (UMPG), featuring a common chassis across different variants. Planned variants of UMPG include a DSV; command vehicle; armoured recovery vehicle; and mine clearing vehicle.

The future of the DSV is connected with the Polish National Centre of Research and Development's (NCBR's) fourth defence competition. The NCBR is the implementation agency of the Polish Ministry of Science, with a scope to manage the assets of strategic research programmes. One of the NBCR's competition topics for 2013 is a 42-month-long programme to develop the DSV up to prototype stage.

To meet the time requirements and to reduce risk, the Polish Ministry of Defence (MoD) requested that a proven chassis was used. Analysis by the Polish military indicated that the CV90 is of suitable weight and still has development potential. BAE Systems co-operation with PDH is currently limited to the initial design work and the transfer of components needed to complete the concept vehicle.

The PL-01 is 7 m long, 3.8 m wide and 2.8 m high, and with additional armour and anti-mine protection weighs 35 tonnes, although the Polish Army plans to cut 2-3 tonnes of this.

The DSV's 120 mm main gun is capable of at least six rounds per minute, while a 105 mm gun is expected to be an option for potential export customers. The turret features two ammunition drum magazines, with 12-16 ready to fire, and up to 29 rounds stored in the vehicle's chassis compartment. Alternatively, this space can be used for transporting up to four soldiers.

The supplier of the main armament has not been chosen, but Belgium's CMI Defence is understood to be one likely source.



OBRUM sp. z o.o. na MSPO 2013 w Kielcach

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Koncepcja nowego pojazdu pancernego dla nowoczesnej, polskiej armii

Powstaje w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych OBRUM sp. z o.o. w Gliwicach, który może poszczycić się 40-letnim doświadczeniem w pracach przy sprzęcie pancernym. To efekt umowy, jaką podpisały Polski Holding Obronny i międzynarodowym koncernem BAE Systems. Dzięki temu zaproponujemy wojsku zupełnie nową platformę pancerną, wyposażoną w nowoczesne systemy i rozwiązania, umożliwiające dostosowanie nowego czołgu do wymagań współczesnego pola walki. W niedalekiej przyszłości nowy pojazd pancerny zastąpić ma obecnie używany przez polskie wojsko pojazdy pancerne. Docelowo będzie on produkowany już seryjnie w Zakłady Mechanicznych w Łabędach.


Concept for new armored vehicle for the modern Polish army

Formed at the Centre for Research and Development of Mechanical OBRUM Ltd. in Gliwice, which boasts 40 years of experience in work on armored equipment. This is the effect of the contract, which was signed the Polish Defensive Holding and international company BAE Systems. In this way the army will be offered a completely new platform, armored, equipped with modern systems and solutions that allows it to customize the new tank to the requirements of modern warfare. In the near future a new armored vehicle will replace the armored vehicles currently used by the Polish army . Ultimately, it will be produced as standard equipment in Plant Mechanical Łabędach.



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The concept of a new Polish tracked combat vehicle will be presented during MSPO 2013 (30. August 2013)

The concept of the new Polish vehicle may be looked at by the visitors of the MSPO 2013 International Defense Industry Exhibition in Kielce. The design of the PL-O1 CONCEPT DIRECT SUPPORT VEHICLE is being established in collaboration of Polish companies and the international strategic partner - BAE Systems.

Presented during the MSPO, the idea of the PL-O1 CONCEPT vehicle manufactured in OBRUM in Gliwice, belonging to Polish Defence Holding, is the first stage of works on creating a new family of tracked vehicles for the Polish army.

The prototype is going to be constructed in the next 3 years. It is to be ready for 2016 - the deadline for the company to satisfy client’s needs.

To fulfill requirements of the Polish army is the priority for Polish Defence Holding. Polish Defence Holding collaborates with leading companies in the industry to deliver new components for the project performed within the priority modernization program of the Polish Armed Forces. This purpose is served by the agreement concluded in May with BAE Systems. The agreement enables to use the mutual experiences of the companies in the project.

The modernization program of the armed forces which value reaches a few dozen billion PLN is to be finished in 2022. The delivery of first mass-produced vehicles is to begin in 2018.

Zuletzt geändert von theoderich am 01. Apr 2015, 09:53, insgesamt 5-mal geändert.

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Re: Polen's Panzerprogramm

Beitrag von theoderich » 11. Sep 2013, 22:54

Details emerge of the PL-01 Direct Support Vehicle (9. September 2013)

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The DSV is about 35t and can carry up to four dismounts. The main armament can be either a 105mm or 120mm weapon on a remote turret.

The PL-01 DSV is being jointly developed by Obrum, part of Polish Defence Holding (PDH), and their strategic technology partner BAE Systems and is designed to be the first of a family of vehicles based on a Universal Tracked Platform for the Polish Land Forces and export markets.

The aim is to have the first prototype developed by 2016 and delivery of the first series-manufacture vehicles in 2018.


Dass dieser Panzer "nur" 35 Tonnen Leergewicht hat, glaube ich nicht.

The standard crew of three are located in a protected crew station below the turret ring. This allows the remote turret to be relatively low profile and lighter but crew members still have the ability to go head-out if required.

The autoloader in the bustle can accommodate up to 14 ready rounds with additional rounds stored in the hull. Removal of some stored rounds in the hull would allow up to four fully equipped dismounts to be accommodated subject to User requirements.

Final selection of the gun and autoloader systems have not been announced but Shephard understands that the choices are between CMi Defence, RWM or RUAG.

The hull is based on the BAE Systems Hagglunds CV90 with a choice of either conventional steel or rubber band track as is currently being offered by the CV90 Armadillo variant in Denmark.

The vehicle frontal arc is protected to STANG level 5 and the vehicles’ survivability is further enhanced by the integration of a new active protection system from Saab. Exact protection performance details remain undisclosed.



Hier gibt es ein Video dazu:


Dieses Fahrzeug soll die derzeit verwendeten polnischen Kampfpanzer ersetzen.



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Re: Polen's Panzerprogramm

Beitrag von theoderich » 13. Dez 2013, 14:07

Poland seeks new modular vehicles to replace T-72 and BWP-1

The Polish Armament Inspectorate has launched two separate technical dialogues for next-generation combat vehicles, based on a universal modular tracked platform (UMPG).

The UMPG-based vehicles are intended to replace the Polish Land Force's Soviet-era T-72 tanks and BWP-1 infantry fighting vehicles (IFVs). The future UMPG is planned to be in two versions - light and heavy - with as many common components as possible for a wide range of combat and auxiliary vehicles. The estimated cost of the UMPG programme to 2022 is PLN 8.65 billion (USD 2.84 billion).

The first dialogue, for the heavy variant of the UMPG (termed 'Gepard' (Cheetah)), covers an initial two vehicle types: Direct Support Vehicles (DSVs) and Armoured Recovery Vehicles (ARVs). The DSV will be a 35 tonne combat vehicle armed with an auto-loading 120 mm gun. Targeting the DSV requirement, Polish firm OBRUM unveiled its PL-01 Concept at the MSPO defence exhibition in September.

Meanwhile, the second dialogue focuses on the light UMPG variant, called Borsuk (Badger). The first and most important element of the Borsuk programme is an IFV to replace the ageing BWP-1. Under previous operational requirements, the future IFV was required to be amphibious, with an unmanned turret armed with a 30-40 mm automatic cannon and two Israeli Spike anti-tank guided missile launchers. It is unclear, however, if this requirement has been changed and the swimming capability is still included.

The Polish Land Command is expecting to adopt the first production batch of new vehicles in around 2018. The planned withdrawal of over 350 Polish T-72 main battle tanks (introduced in 1979 and manufactured under licence in Poland between 1981 and 1991) and over 1,100 BWP-1 IFVs (introduced in 1973, with the last delivered in 1988) is scheduled to start in 2018 and will be finished in 2021.


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OBRUM PHO

22. September 2013

PL-01 Concept MSPO 2013 part II- interior concept (10 Fotos)

koncepcja wnętrza pojazdu prezentowana w systemie CAVE w trakcie targów MSPO 2013 w Kielcach


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Zuletzt geändert von theoderich am 03. Sep 2014, 16:13, insgesamt 6-mal geändert.

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Re: Polen's Panzerprogramm

Beitrag von Milizler » 13. Dez 2013, 14:56

Völlig unrealistische Kostenschätzungen und viel zu kurze Durchlaufzeiten wenn ihr mich fragt.
Beordert bei 1./JgB NÖ

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Re: Polen's Panzerprogramm

Beitrag von theoderich » 13. Dez 2013, 16:25

Der auf der MSPO präsentierte "Prototyp" ist außerdem nichts anderes als ein CV90 von BAE Systems mit Zusatzpanzerung und leicht modifizierter ADAPTIV-Tarnung (Erkennt man an den Details des ADAPTIV-Demonstratorfahrzeugs. Selbst der Turm ist derselbe! Ein paar konstruktive Details sind verändert, andere bzw. zusätzlich Sensoren, eine Waffenstation und aktive Schutzsysteme installiert, aber im Prinzip ist es dasselbe System.). Von "Eigenentwicklung" keine Spur:

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Die Polen haben den CV90120 übrigens auch einmal getestet:



Militärtechnik: Löchrige Tarnkappe für Kampfkolosse

Die Kacheln sind das Herzstück eines Systems namens "Adaptiv", das BAE für das schwedische Militär entwickelt hat und kommende Woche auf der Londoner Waffenschau Defence and Security Equipment International (DSEi) präsentieren will. Kameras sollen die Strahlung in der Umgebung eines Fahrzeugs - etwa eines Panzers oder eines Kriegsschiffs - analysieren. Die Kacheln passen sich in Windeseile an, so dass das Objekt mit seiner Umgebung verschmilzt und nahezu unsichtbar wird.

So weit die Theorie. In der Praxis funktioniert die Stealth-Vorrichtung bisher allerdings nur, wenn es dunkel ist und der Beobachter durch eine Wärmebildkamera schaut. Denn Infrarot ist die einzige Art von Strahlung, an die sich die Kacheln derzeit anpassen können: Anhand der Daten der Bordkameras verändern sie in kürzester Zeit ihre Temperatur. Wie genau das funktioniert, verschweigt BAE. In Werbevideos ist zu sehen, wie ein mittelschwerer Panzer des Typs CV90 auf Wärmebildern entweder verschwindet, die Form eines Autos annimmt oder aber Symbole wie ein großes X zeigt, um für die eigene Truppe besser identifizierbar zu sein.


Die Technologie eigne sich aber auch für andere Wellenbereiche der elektromagnetischen Strahlung. Firmensprecher Mike Sweeney sagt, dass man künftig Fahrzeuge auch für Radar oder gar für das menschliche Auge unsichtbar machen könnte. Denn Licht sei auch nur elektromagnetische Strahlung. Diese "umfassende Tarnung" werde man in den nächsten Jahren weiterentwickeln, so BAE.

Das wäre nach Meinung unabhängiger Experten dringend notwendig, denn eine Tarnung ausschließlich im Infrarotbereich wäre nur wenig nützlich. Sascha Lange vom Penzberger Drohnenhersteller EMT etwa hält das BAE-System in seiner jetzigen Form eher für ein Relikt aus Zeiten des Kalten Krieges, ausgelegt auf Schlachten zwischen technisch hochgerüsteten Armeen. "Und selbst in solchen Szenarien würde eine Tarnung im Infrarotbereich heute kaum noch einen Nutzen bringen", meint Lange. Denn moderne Sensoren würden ihre Ziele auch in optischen Wellenlängen oder per Radar finden.

In aktuellen Krisenregionen, in denen moderne Armeen gegen teils vorsintflutlich ausgerüstete Gegner kämpfen, bringe das BAE-System noch weniger. "Insbesondere in bewohnten Gebieten werden Panzer meist mit dem bloßen Auge geortet und nicht mit Wärmebildkameras", so Lange. Hinzu kommt der mächtige Lärm, den ein schweres Kettenfahrzeug macht. Vor einem Aufständischen, der aus kurzer Distanz eine Panzerfaust abfeuert, würde eine Infrarot-Tarnkappe deshalb keinerlei Schutz bieten.

Zuletzt geändert von theoderich am 16. Aug 2014, 19:56, insgesamt 1-mal geändert.

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Re: Polen's Panzerprogramm

Beitrag von theoderich » 11. Feb 2014, 12:37

17 Firms Vie To Supply Tank, Vehicles to Poland

Seventeen foreign and Polish defense companies have applied to participate in the technical dialogues to supply new light tanks and tracked infantry fighting vehicles to Poland’s Army.

The procurements are being carried out by the Polish Defense Ministry’s Armament Inspectorate.

The local companies include Polish Defense Holdings subsidiary OBRUM, PCO S.A., KenBIT, Huta Stalowa Wola, WB Electronics, Etronika, ZM Tarnow, IMS-Griffin, M.K. Szuster, Aycomm and Radiotechnika Marketing. Foreign manufacturers and their subsidiaries include the UK’s BAE Systems, France’s Nexter and Thales, Germany’s Rheinmetall and PSM Projekt System & Management, Rheinmetall’s joint venture with Krauss-Maffei Wegmann, and Sweden’s Saab.

The technical dialogue for the light tank program is expected to take about two months, and the prototype is scheduled for completion in 2016, local news site Defence24.pl reported. The Polish military is aiming to acquire about 300 tanks with a weight of up to 35 tons to replace the country’s outdated T-72s.


Eigenartig, dass sich GDELS nicht mit dem ASCOD beteiligt.

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