Alarich hat geschrieben:Die Frage ist noch offen :
Böse Zungen sagten das der BV S10 Auftrag ging auch um Werkerhaltung um den Standort zu Sichern
- Vårt framtida försvar
Proposition 2004/05:5
Förmågan att göra vägval, att vidmakthålla kompetenser och förmåga till långsiktig utveckling bör tillgodoses genom satsningar på utvecklingsprojekt, forskning och teknikutveckling, demonstratorer samt studier och försök. Projekt m.m. bör endast i undantagsfall genomföras utan samverkan med andra länder. Handlingsfriheten i materielförsörjningen bör vidare utvecklas genom att ekonomiska resurser i mindre utsträckning än tidigare binds upp i beställningar på längre sikt, samt genom en stegvis utveckling och modulär uppbyggnad av system.
The ability to make choices, to maintain expertise and capacity for long-term development should be met by investing in development projects, research and technology development, demonstrators, and studies and trials. Projects etc. should only exceptionally be implemented without cooperation with other countries. Freedom of action in equipment supply should be further developed by financial resources, to a lesser extent than previously tied up in orders in the longer term, as well as by progressive development and a modular structured system.
Der damalige Generalstabschef der schwedischen Streitkräfte, Håkan Syrén, hat das Ende des Projekts Splitterskyddad enhetsplattform am 4. Februar 2008 verkündet. Dabei ging es aber auch um die Erfüllung der Vorgabe des Riksdagen aus der oben zitierten Proposition 2004/05:5:
In 2007, a new equipment acquisition strategy was implemented in Sweden by order of the Parliament that specifies that domestic development of military equipment is no longer prioritized. Supplies should instead be procured primarily through COTS.
Hos Hägglunds rådde missförstånd då det kom dubbla signaler angående anskaffningen av nya stridsfordon. Försvarsmakten och FMV kom inte alltid med samma information vilket ledde till att fokus lades på fel typ av fordon inledningsvis. Försvarsmakten begärde ett hjulfordon med god framkomlighet, trots detta var instruktionerna från FMV att bandfordonet skulle arbetas fram först. Detta resulterade i att Hägglunds fick ställa upp i en upphandling med ett hjulfordon som inte var helt färdigutvecklat. När önskan om ett bandfordon sedan lades fram visade det sig att det var ett midjestyrt fordon som söktes. Eftersom bandversionen av SEP inte är midjestyrt blev fordonet diskvalificerat redan från början. (Olsson, Hägglunds)
Lindström (FMV) poängterar här att Försvarsmaktens tydliga krav att köpa in ett midjestyrt fordon fortfarande väcker frågetecken hos många. Inför hjulfordonsupphandlingen sänkte FMV vissa krav som hade varit med under SEP-utvecklingen för att ha möjligheten att utvärdera flera anbud. Dessa var bl.a. vändradien för fordonet och förmågan att transporteras i flygplanssystemet Herkules. Carell (FMV) menar dock att detta gjordes för att öka konkurrensen, helt i linje med rådande materielförsörjningsstrategi.
At Hägglunds misunderstandings prevailed when it came dual signals regarding the procurement of new combat vehicles. Armed Forces and FMV came not always with the same information which resulted that initially the focus was on the wrong type of vehicle. The Armed Forces requested a wheeled vehicle with good accessibility, even though there were the instructions from FMV that a tracked vehicle would be worked out first. The result was, that Hägglunds offered a vehicle for procurement, which was not fully developed. When the requirement for a tracked vehicle was presented, it turned out that an articulated vehicle was searched. Since the tracked version of SEP is not articulated vehicle, it was disqualified from the outset. (Olsson, Hägglunds)
Lindstrom (FMV) points out here that the Armed Forces clear requirements to purchase an articulated vehicle still raises questions among many. Faced with the procurement of the wheeled vehicle FMV lowered some requirements that had been involved under the SEP development to have the ability to evaluate multiple offers. These included the the turning radius of the vehicle and the ability to be transported in the aircraft system Hercules. Carell (FMV) argues that this was done to increase competition, in line with current equipment supply strategy.
Über ein Jahr später war seitens des Verteidigungsministeriums von der Anschaffung eines neuen Bandvagn die Rede:
- Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
Försvarsutskottets betänkande 2009/10:FöU1
Fordon
Utskottet har i yttrandet över hösttilläggsbudget för 2009 (yttr. 2009/10:FöU1y) tillstyrkt att regeringen får besluta om anskaffning av splitterskyddade hjulgående fordon till en bataljon. Länsrätten i Stockholm har därefter den 29 oktober 2009 beslutat att den upphandling av fordonen som genomförts av Försvarets materielverk, under förbehåll av ett senare godkännande av regering och riksdag, ska göras om. Enligt länsrätten har upphandlingen i vissa delar genomförts i strid med lagen om offentlig upphandling. Riksdagen har med anledning av hösttilläggsbudgeten för 2009 den 18 november 2009 bemyndigat regeringen att besluta om anskaffning av fordonen (bet. 2009/10:FiU11, rskr. 2009/10:47).
Försvarsutskottet kan ånyo konstatera att det finns behov av att ersätta äldre bandfordon med modernare splitterskyddade fordon. Utskottet kann konstatera att det av regeringen i budgetpropositionen beräknade bemyndigandebehovet för materielanskaffningen omfattar en sådan anskaffning.
Utskottet noterar också från Försvarsdepartementets genomgång av materielfrågorna att regeringen under 2010 planerar att beställa splitterskyddade bandvagnar till en bataljon. Utskottet ställer sig bakom den anskaffningen.
Även i detta fall finns det skäl att ersätta äldre fordon med modernare varianter med god terrängframkomlighet och som kan transporteras på land, till sjöss och i luften.
- http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/utgiftsomrade-6-forsvar-och-samhallets_GX01FöU1
Währenddessen lief bereits die SEP-Ersatzbeschaffung eines "Armoured Wheeled Vehicle" (RFI am 13. Juni 2008; RFQ am 13. Oktober 2008). Getestet wurden SEP, AMV und Piranha IIIC 8x8. Am 25. Juni 2009 wurde der Pansarterrängbil 360 oder Patria AMV gewählt. Das SEP wurde vor allem wegen erheblich höheren Life-Cycle-Costs (2,7 Mrd. SEK über 20 Jahre) ausgeschieden.
Bei "BvNy" ging es im Jahr 2010 um eine Direktvergabe an BAE Systems für den BvS10 Mk II (bei einer Lieferung im Jahr 2012). "BvNy" ist der Ersatz für die SEP-Variante mit Gummibandkette:
Das Projekt wurde am 17. Januar 2011 eingeleitet, das erste Request for Quotation am 25. Februar 2011 veröffentlicht. Man wollte schon 2012 15 Fahrzeuge (12 Truppentransporter, 3 Ambulanzfahrzeuge) für ISAF zur Verfügung haben. Am 3. Februar 2011 beschloss der Riksdag ein Budget von 650 Mio. SEK für die Beschaffung von einem Drittel des erhobenen Bedarfs in der Höhe von 150 - 160 BvNy. Der Auftrag wurde vor allem aus finanziellen Gründen international ausgeschrieben, weil man sich dadurch einen günstigeren Preis erwartete.
Ich zitiere das zweite Request for Quotation vom 8. Juli 2011:
RFQ BvNy System – Main Document hat geschrieben:The SwAF have a requirement for new protected tracked all-terrain vehicles to be used primarily in Combat Support (CS) and Combat Service Support (CSS) roles within both mechanised and functional units. This requirement is named BvNy System. The procurement includes four vehicle variants: Armoured Personnel Carrier, Command & Control, Logistics Vehicle and Ambulance.
BvNy will replace a number of vehicle families currently in use; among these are Pbv302, Bv206, Bv206(S) and off road trucks (e.g. Tgb 11, 13, 20 & 30).
The procurement is for a complete vehicle system including four vehicle variants as well as necessary support systems and services. The foreseen contract consists of a Basic Contract comprising a system of 48 vehicles and options for additional vehicles, support equipment and services. The total scope for Basic Contract and options together is for a system of 175 vehicles. As part of the reconstruction of the SwAF, it is possible that the eventual need for vehicles of this type could be larger than the scope of this procurement.
[...]
The BvNy System shall provide the SwAF with tracked armoured all-terrain vehicle capabilities during national as well as international missions on all conflict levels from the year 2014. A limited initial capability for operations in Afghanistan shall be achieved during first half of 2013. The BvNy System will operate in environments without infrastructure (roads, paths etc.) and in rough terrain in different climate zones, where highest level of tracked armoured all-terrain vehicle mobility is required.