Aktuelle Zeit: 24. Nov 2017, 14:03

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde




Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 35 Beiträge ]  Gehe zu Seite Vorherige  1, 2, 3
Autor Nachricht
 Betreff des Beitrags: Re: Dänemark kauft Kampfflugzeuge
BeitragVerfasst: 08. Jan 2017, 16:16 

Registriert: 09. Sep 2008, 22:29
Beiträge: 20791
Bei den dänischen F-16 tut sich auch etwas. Das Forsvarets Materiel- och Indkobsstyrelse hat bei Northrop Grumman mehrere Zielbehälter des Typs LITENING G4 bestellt. Der Auftragswert wurde nicht veröffentlicht:

    Denmark-Ballerup: Electronic intelligence system

    2017/S 004-005746

    Contract award notice for contracts in the field of defence and security

    Supplies


    Zitat:
    II.1.1) Betegnelse for kontrakten

    Anskaffelse af 4 + 1 LITENING G4 Advanced Targeting Pods samt 1 reservedelspakke til brug på F-16.

    Zitat:
    II.1.4) Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene:

    FMI har behov for 4 + 1 LITENING G4 Advanced Targeting Pods samt 1 reservedelspakke til brug på F-16. Advanced Targeting Pods er monteret under F-16 og har en laserafstandsmåler for præcis levering af laser ammunition. Laser afstandsmåleren giver information om forskellige flyelektroniksystemer, f.eks. navigation, opdateringer og våbenleverancer.

    Zitat:
    En Advanced Targeting Pods er monteret under F-16 og har en laserafstandsmåler for præcis levering af laser ammunition. Der findes 2 slags Advanced Targeting Pods, som er integreret på European Participating Air Forces (EPAF) F-16. Der er LITENING G4 og Sniper SE. Forsvaret anskaffede sig efter et udbud i 2012, 12+2 LITENING G4 Advanced Targeting Pods. I tilfælde af, at forsvaret konkurrenceudsætter anskaffelsen, vil forsvaret risikere, at have 2 systemer, da LITENING G4 og Sniper SE ikke har samme system konfiguration. Det er vurderet at være sikkerhedsmæssigt problematisk og dermed være teknisk uforeneligt at anvende 2 parallelle systemer. Der er behov for at piloterne kan betjene de 2 parallelle systemer direkte uden risiko for fejl ved internationale missioner. Piloten kan miste Situation Awareness på grund af fejlbetjening, idet de 2 systemer ikke betjenes på samme måde. Piloten kan risikere på grund af fejlbetjening, at miste målfatningen og dermed ramme forkerte mål. Herudover vil det stille store krav til flymekanikerne, som kan lave fejl på grund af de 2 systemers vedligeholdelse ikke er ens. Alle disse fejlparametre kan have indflydelse på flysikkerheden og er fejlparametre, som forsvaret ikke har mulighed for at håndtere. På baggrund heraf, er det vurderet, at det ikke er muligt at anvende 2 parallelle systemer i forsvaret henset til de sikkerhedsmæssige konsekvenser. Derfor sker anskaffelsen direkte til Northrop Grumman Corporation på baggrund af forsvarsdirektivet artikel 28 stk. 3, litra a) om supplerende leveringer.



LITENING Advanced Targeting Pod

Bild

Bild


Nach oben
 Profil  
Mit Zitat antworten  
 Betreff des Beitrags: Re: Dänemark kauft Kampfflugzeuge
BeitragVerfasst: 03. Mär 2017, 15:14 

Registriert: 09. Sep 2008, 22:29
Beiträge: 20791
Vedrørende stævning (2. März 2017)

Über die Vorladung

Zitat:
Boeing har den 1. marts 2017 stævnet Forsvarsministeriet, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) og Værnsfælles Forsvarskommando (VFK). Stævningen kommer i forlængelse af Boeings aktindsigtsanmodning relateret til kampflytypevalgsprocessen i perioden 2005-2016, som blev indgivet til Forsvarsministeriet den 15. september 2016.

Idet der var tale om en aktindsigtsanmodning af meget omfattende karakter, aftalte parterne, at Boeing skulle have mulighed for at præcisere aktindsigtsanmodningen, således at den ville kunne behandles med et forholdsmæssigt tids- og ressourceforbrug. Forsvarsministeriet, FMI eller VFK har endnu ikke truffet afgørelse i aktindsigtssagen, bl.a. fordi den aftalte proces med Boeing ikke har ført til den ønskede præcisering.

Det oplyses i stævningen, at Boeing anser Forsvarsministeriet, FMI og VFK’s behandling af sagen indtil videre som en reel afvisning af eller beslutning om ikke at ville imødekomme Boeings anmodning om aktindsigt af 15. september 2016. Således oplyses formålet med stævningen at være, at Forsvarsministeriet, FMI og VFK’s ”afgørelse” om aktindsigt skal ophæves, og at myndighederne skal tilpligtes at imødekomme Boeings aktindsigtsanmodning.

Idet sagen er indgivet til domstolene, vil Forsvarsministeriet, FMI og VFK som udgangspunkt ikke udtale sig nærmere om sagens detaljer.


Boeing hat am 1. März 2017 Forsvarsministeriet, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) und Værnsfælles Forsvarskommando (VFK) angezeigt. Die Anzeige folgte auf Boeings Anfrage zur Akteneinsicht betreffend den Vorgang zur Typenwahl für Kampfflugzeuge im Zeitraum 2005-2016, die dem Forsvarsministeriet am 15. September 2016 übermittelt worden ist.

Weil die Anfrage zur Akteneinsicht sehr umfassender Natur war, entschieden die Parteien, dass Boeing die Möglichkeit haben sollte, seine Anfrage zu präzisieren, sodass sie in ausreichendem Zeit- und Ressourcenaufwand behandelt werden könnte. Forsvarsministeriet, FMI und VFK haben noch nicht über das Zugangsverfahren entschieden, u.a. weil der mit Boeing vereinbarte Prozess nicht zur gewünschten Präzisierung geführt hat.

In seiner Vorladung wird angegeben, dass Boeing die bisherige Vorgangsweise von Forsvarsministeriet, FMI und VFK in diesem Fall als tatsächliche Zurückweisung oder als Beschluss, Boeings Anfrage zur Akteneinsicht vom 15. September 2016 nicht zu entsprechen. Insofern sei Zweck der Vorladung, dass die "Entscheidung" von Forsvarsministeriet, FMI und VFK über die Akteneinsicht zurückgewiesen werden sollte und, dass die Behörden verpflichtet werden sollten, Boeings Anfrage zur Akteneinsicht nachzukommen.

Da die Sache an die Gerichte weitergeleitet wurde, geben Forsvarsministeriet, FMI und VFK grundsätzlich keine weiteren Kommentare zu den Details ab.




Nach oben
 Profil  
Mit Zitat antworten  
 Betreff des Beitrags: Re: Dänemark kauft Kampfflugzeuge
BeitragVerfasst: 06. Jun 2017, 12:14 

Registriert: 09. Sep 2008, 22:29
Beiträge: 20791
Nächster möglicher Modernisierungsschritt für die dänischen F-16:

    EW Europe: BriteCloud tested with Danish F-16

    Bild

    Zitat:
    Leonardo’s newest generation BriteCloud expendable active decoy is on track for initial deliveries by the end of 2017, having been tested for the first time onboard the Royal Danish Air Force’s F-16A/B.

    The BriteCloud 218 was flown onboard the fighter during the first quarter of 2017 in an undisclosed European location, and while the Danish requirements for the decoy are unknown, the company is hoping to have a launch customer and kick off production by year-end.

    The system decoys RF-seeking missiles and fire control radars, with the new variation fitting into a 2”x8”x1” form factor, rather than the 55mm flare dispenser fit of the original version.

    During the Danish tests, the 218 decoy was dispensed from the aircraft after it detected being locked onto by a radar-guided surface-to-air missile.

    Zitat:
    ‘It is up to the Danes as to whether or not they want to take it any further, [but] we are continuing to work on the qualification and testing,’ McCullagh said, noting that the company is continuing to talk to the RDAF to assess its requirements.



Nach oben
 Profil  
Mit Zitat antworten  
 Betreff des Beitrags: Re: Dänemark kauft Kampfflugzeuge
BeitragVerfasst: 13. Okt 2017, 15:33 

Registriert: 09. Sep 2008, 22:29
Beiträge: 20791
Dänemark stockt die Munitionsvorräte für seine F-16 und die F-35 Lighting II auf. Bei Boeing, Lockheed Martin, Raytheon und Rafael Advanced Defense Systems Ltd. wurden Lenkkits für Präzisionsbomben bestellt:

    Denmark-Ballerup: Bombs

    2017/S 197-406069

    Contract award notice for contracts in the field of defence and security

    Supplies


    Zitat:
    II.1.1) Title attributed to the contract

    Guidance kits for 500 lbs. and 2000 lbs. Precision Guided Munition (Laser Mode, GPS/INS Mode and Dual Mode) and Guidance kits for Long Range Presicion Guided Munition (GPS/INS Mode and Dual Mode), including Services and Standard Spare Part Packages.

    Zitat:
    II.1.4) Short description of the contract or purchase(s):

    This contract award notice concerns the Danish Defence Acquisition and Logistic Organization (DALO) award of one framework agreement, with three contract lots with multiple suppliers on each contract lot. The framework agreement consists of the following three lots:

      Contract lot 1 — 500 lbs. PGM — Product Group: Laser, GPS/INS and Dual mode including Services and Standard SpareParts packages

      Contract lot 2 — 2000 lbs. PGM — Product Group: Laser, GPS/INS and Dual Mode including Services and Standard SpareParts packages, and

      Contract lot 3 — LRPGM — Product Group: GPS/INS and Dual mode including Services and Standard SpareParts packages

    The purpose of the framework agreement is to supply the Royal Danish Air Force (RDAF) with Guidance Kits for 500 lbs. and 2000 lbs. PGM and Guidance kits for LRPGM and services, such as support and technical assistance and education and training and standard spare part packages for the 500 lbs., PGM, the 2000 lbs. PGM and the LRPGM, to sustain operations of the F-16 Figther Falcon and the future Danish replacement fighter aicraft (F-35A Lightning II — Joint Strike Fighter (JSF)).

    The tender procedure was conducted as a negotiatied procedure, which resulted in contract awards to multiple suppliers on each of the contract lots:

      Contract lot 1: 3 suppliers

      Contract lot 2: 3 suppliers

      Contract lot 3: 2 suppliers

    The suppliers awarded one or more contract lots will subsequent participate in mini-competitions.

    Zitat:
    II.2.1) Total final value of contract(s)

    Value: 1 200 000 000 DKK
    Excluding VAT



Nach oben
 Profil  
Mit Zitat antworten  
 Betreff des Beitrags: Re: Dänemark kauft Kampfflugzeuge
BeitragVerfasst: 11. Nov 2017, 00:49 

Registriert: 09. Sep 2008, 22:29
Beiträge: 20791
Beretning om Forsvarsministeriets beslutningsgrundlag for køb af 27 F-35 kampfly


      Zitat:
      7. Det fremgår af den politiske aftale, at partierne bag aftalen er enige om at anskaffe i alt 27 F-35 kampfly. Flyene forventes leveret og indfaset i perioden 2021-2026. De første F-35 kampfly skal bruges til uddannelse af danske piloter i USA, mens de efterfølgende F-35 kampfly skal deltage i opgaveløsningen fra 2022 og skal overtage den fulde opgaveløsning i 2027. F-16 kampflyene udfases løbende frem mod 2024. I perioden 2022- 2024 vil danske kampfly ikke kunne deltage i internationale operationer, og i 2025 og 2026 vil det kun være muligt at deltage i internationale operationer med et begrænset bidrag.

      Det fremgår endvidere af den politiske aftale, at flyene skal placeres på Flyvestation Skrydstrup. Derudover fastslår aftalen, at Danmark skal udnytte muligheden for dels Smart Defence (bl.a. i NATO-regi), dvs. samarbejde med partnerlande, dels stordriftsfordele i relation til drift og vedligeholdelse af flyene i regi af det internationale F-35 Joint Strike Fighter Program (JSF-programmet). For så vidt angår finansieringen af kampflyene fremgår det af aftalen, at Forsvarsministeriet skal finansiere kampflykøbet inden for ministeriets forventede budgetramme over anskaffelses- og driftsperioden.


      7. It is clear from the political agreement that the parties to the agreement agree to acquire a total of 27 F-35 combat aircraft. The aircraft are expected to be delivered and phased in the period 2021-2026. The first F-35 fighter aircraft will be used for training Danish pilots in the United States while the subsequent F-35 fighters will participate in the 2022 task solution and will take over the full-time mission in 2027. The F-16 combat aircraft will be phased out until 2024. During the period 2022-2024, Danish combat aircraft will not be able to participate in international operations, and by 2025 and 2026 it will only be possible to participate in international operations with a limited contribution.

      It is also apparent from the political agreement that the aircraft must be located at Flyvestation Skrydstrup. In addition, the agreement states that Denmark must exploit the possibility of Smart Defense (including in NATO), ie. cooperation with partner countries and economies of scale in relation to the operation and maintenance of the aircraft under the auspices of the International F-35 Joint Strike Fighter Program (JSF Program). As far as the financing of the combat aircraft is concerned, the agreement stipulates that the Ministry of Defense will finance the combat aircraft purchase within the Ministry's expected budget framework over the acquisition and operating period.



      Zitat:
      UDDRAG AF DEN DAVÆRENDE FORSVARSMINISTERENS UDTALELSE

      ”Regeringen indstiller, at der anskaffes 27 F-35 kampfly, så der også fremadrettet kan udsendes kampfly i internationale operationer og varetages nationale opgaver i dansk luftrum. Anskaffelsen af nye kampfly muliggør, at det nuværende opgavekompleks kan løses i fremtiden. Regeringens indstilling om anskaffelse af 27 F-35 bygger bl.a. på, at der kan foretages en række optimeringer, der kan nedbringe det antal fly, der er behov for. Det er regeringens holdning, at vi ikke skal købe flere fly end højst nødvendigt for at løse opgaverne”.

      Kilde: Forsvarsministerens udtalelse under Forsvarsudvalgets høring om nyt kampfly den 25. maj 2016.


      EXPRESSION OF THE OPINION OF THE MINISTER OF DEFENCE

      "The government proposes that 27 F-35 combat aircraft are to be procured, so that fighter aircraft can also be sent to international operations and national tasks are carried out in Danish airspace. The acquisition of new combat aircraft enables the current task complex to be solved in the future. The Government's recommendation for the acquisition of 27 F-35 is based inter alia on that a number of optimizations can be made that can reduce the number of required aircraft. It is the government's attitude that we should not buy more aircraft than are most necessary to solve the tasks. "

      Source: Defense Minister's opinion under the Defense Committee's hearing on new combat aircraft on May 25, 2016.


      Zitat:
      12. I det følgende beskrives de 3 dele af beslutningsgrundlaget:

      Typevalgsrapporten fra maj 2015 indeholder resultaterne af Forsvarsministeriets evaluering af 3 kampflykandidater. I evalueringen blev de 3 kampflykandidater vurderet og rangeret i forhold til 4 evalueringsområder: strategiske forhold, militære forhold, økonomiske forhold og industrielle forhold. Ministeriets evaluering pegede på F-35 kampflyet som den bedst rangerede kandidat på alle 4 evalueringsområder. Typevalgsrapporten pegede på, at der var behov for 28 F-35 kampfly til at løse de fastsatte opgaver – 6 til uddannelse i USA og 22 til opgaveløsning og træning.

      Dimensioneringsrapporten er et tillæg til typevalgsrapporten og indeholder en supplerende analyse af, hvor mange kampfly Forsvaret har behov for. Rapporten konkluderer, at der er mulighed for at reducere antal fly og piloter, samtidig med at de fastsatte opgaver kan løses. Det forudsætter, at Forsvaret gennemfører en række optimeringstiltag samt accepterer en række forudsætninger og risici ud over dem, som allerede var lagt til grund for typevalgsrapporten. Rapporten pegede på, at det nødvendige antal F-35 kampfly hermed kan reduceres fra 28 til 27.

      Det fremgår af forsvarsforliget 2013-2017, at Forsvarets indkøb af kampfly skal finansieres inden for Forsvarets ramme. Forsvarsministeriet har oplyst, at udvalget bag dimensioneringsrapporten derfor har undersøgt alle optimeringsmuligheder for at minimere antallet af kampfly af hensyn til Forsvarets økonomi. Det fremgår af beslutningsgrundlaget, at der kan være en risiko for, at 27 F-35 kampfly ikke kan løse de fastsatte opgaver.

      Med finansieringsplanen anviser Forsvarsministeriet finansiering til anskaffelse og drift i perioden 2018-2026, hvor kampflyene anskaffes og indfases. Størstedelen af pengene skal findes ved at anvende råderummet i Forsvarets materielplan i perioden 2018-2027. Finansieringsplanen forudsætter derudover, at der kan findes midler ved en række effektiviseringer i Forsvaret.


      12. The following describes the 3 parts of the decision base:

      The type-selection report from May 2015 contains the results of the Ministry of Defense's evaluation of 3 combat aircraft candidates. In the evaluation, the 3 combatants were evaluated and ranked in relation to 4 evaluation areas: strategic conditions, military conditions, economic conditions and industrial conditions. The Ministry's evaluation pointed to the F-35 combat plane as the best-ranked candidate in all 4 evaluation areas. The type-selection report pointed out that 28 F-35 combat aircraft needed to solve the set tasks - 6 for education in the United States and 22 for job-solving and training.

      The dimensioning report is a supplement to the type-selection report and contains a supplementary analysis of how many combat aircraft the Armed Forces need. The report concludes that there is a possibility to reduce the number of aircraft and pilots while the specified tasks can be solved. This requires that the Armed Forces implement a number of optimization measures and accept a number of assumptions and risks beyond those already assumed for the type-selection report. The report indicated that the required number of F-35 combat aircraft could be reduced from 28 to 27.

      It is apparent from the Defense Agreement 2013-2017 that the Defense's purchase of combat aircraft is to be financed within the Armed Forces framework. The Ministry of Defense has stated that the committee behind the dimensioning report has therefore examined all optimization options to minimize the number of combat aircraft in the interests of the Armed Forces economy. It is apparent from the decision-making basis that there may be a risk that 27 F-35 combat aircraft can not solve the tasks set.

      With the financing plan, the Ministry of Defense issues funding for procurement and operation in the period 2018-2026, where the combat aircraft are procured and phased in. The majority of the money is to be found by using the space in the Armed Forces material plan in the period 2018-2027. In addition, the financing plan assumes that funds can be found in a number of streamlining measures in the Armed Forces.


      Zitat:
      DELKONKLUSION

      Forsvarsministeriet har som udgangspunkt baseret beregningen af antallet af F-35 kampfly på grundige analyser og beregninger, men der er usikkerhed forbundet med flere væsentlige forudsætninger for beregningen af flyvetimebehovet og den samlede flyvetimeproduktion. Rigsrevisionen vurderer, at disse usikkerheder burde have fremgået tydeligt af beslutningsgrundlaget, idet det har betydning for, om 27 F-35 kampfly kan løse alle de fastsatte opgaver.

      Forsvarsministeriet har med henblik på at opnå det lavest mulige antal kampfly bl.a. forudsat en række ændringer i piloternes arbejdsforhold, som skal bidrage til at reducere antallet af piloter. Det er imidlertid ikke fastlagt i beslutningsgrundlaget, hvilke og hvordan de foreslåede ændringer kan gennemføres. Hvis Forsvaret ikke kan realisere de foreslåede ændringer i piloternes arbejdsforhold i et tilstrækkeligt omfang, kan det betyde, at flyvetimebehovet er sat for lavt. Derudover har ministeriet peget på risikoen for, at antallet af piloter, som løbende forlader Forsvaret, kan stige som følge af de ændrede arbejdsforhold, hvilket ligeledes kan betyde, at flyvetimebehovet er sat for lavt.

      Endvidere har Forsvarsministeriet ikke sandsynliggjort den forudsatte synergi på 80 % mellem flyvetimer i internationale operationer og træning, da den alene er baseret på en overordnet antagelse om brugen af de nye kampfly. Den forudsatte synergi for et nyt kampfly er 4 gange højere end erfaringerne med F-16. Ministeriet har ikke vurderet usikkerheden ved den forudsatte synergi, selv om den forudsatte synergi har væsentlig betydning for det beregnede flyvetimebehov og dermed antallet af kampfly.

      Forsvarsministeriet har beregnet den samlede flyvetimeproduktion på baggrund af sandsynliggjorte forudsætninger, men har dog ikke afspejlet, hvor usikre forudsætningerne er. I lyset af at ministeriet har forudsat et højt antal gennemsnitlige flyvetimer pr. kampfly pr. år, som også ligger højt i forhold til fx Norge og Holland, er det særligt væsentligt at afspejle usikkerheden ved denne forudsætning.


      PARTIAL CONCLUSION

      The Ministry of Defense has basically based the calculation of the number of F-35 combat aircraft on thorough analyzes and calculations, but there are uncertainties associated with several essential prerequisites for the calculation of flight hour requirements and total flight hour production. The Rigsrevisionen estimates that these uncertainties should have been clearly stated on the basis of the decision, as it affects whether 27 F-35 combat aircraft can solve all of the set tasks.

      The Ministry of Defense has in order to obtain the lowest possible number of combat aircraft i.a. provided a number of changes in the pilot's working conditions, which will help reduce the number of pilots. However, it is not stated in the decision base which of and how the proposed changes can be implemented. If the Armed Forces can not realize the proposed changes in the pilot's working conditions to a sufficient extent, this may mean that the flight requirement is too low. In addition, the ministry has pointed to the risk that the number of pilots who leave the Armed Forces may rise as a result of the changing working conditions, which may also mean that flight requirements are too low.

      In addition, the Ministry of Defense has not made the 80% expected synergy probable between flight hours in international operations and training, as it is based solely on a general assumption of the use of the new combat aircraft. The assumed synergy for a new combat aircraft is 4 times higher than the F-16 experience. The Ministry has not assessed the uncertainty by the assumed synergy, although the predicted synergy has a significant impact on the calculated flight needs and thus the number of combat aircraft.

      The Ministry of Defense has calculated the total flight time production on the basis of probable assumptions, but has not reflected the uncertain assumptions. In view of the fact that the Ministry has provided a high number of average flight hours per combat aircraft per years, which are also high in comparison with Norway and the Netherlands, it is particularly important to reflect uncertainty on this premise.


      Zitat:
      DELKONKLUSION

      Forsvarsministeriet har i beslutningsgrundlaget beregnet levetidsomkostningerne for 27 F-35 kampfly til ca. 66 mia. kr. over 30 år. Rigsrevisionen vurderer, at Forsvarsministeriet som udgangspunkt har opstillet en tilfredsstillende beregningsmodel, men at beregningen ikke dækker omkostninger til afhjælpning af støjgener, og at risici ved levetidsomkostningerne ikke i tilstrækkelig grad afspejler alle risici.

      Forsvarsministeriets beregning af omkostninger til infrastruktur dækker ikke afhjælpning den forøgede støj. F-35 kampflyet støjer markant mere end F-16 kampflyet, og støjen forventes at overskride de tilladte grænseværdier.

      Beregningen af omkostninger til risici og udsving i levetidsomkostningerne afspejler ikke risici ved nogle væsentlige forudsætninger, herunder synergi.

      Endvidere er beslutningsgrundlagets beregning af omkostninger til risici baseret på køb af 28 F-35 kampfly. Disse omkostninger afspejler dermed ikke en række nye risici, som er blevet identificeret i forbindelse med beslutningen om at købe 27 F-35 kampfly.

      Det er derfor sandsynligt, at de beregnede omkostninger til risici ikke er tilstrækkelige, og at levetidsomkostningerne kan blive højere, end det fremgår af beslutningsgrundlaget.

      Forsvarsministeriet har oplyst, at det i første omgang ikke vil få betydning for levetidsomkostningerne, men forventes at få betydning for Forsvarets evne til at varetage de fastsatte opgaver.


      PARTIAL CONCLUSION

      The Ministry of Defense has calculated the lifetime cost of 27 F-35 fighter aircraft for approx. 66 billion DKK over 30 years. Rigsrevisionen estimates that the Ministry of Defense has, basically, established a satisfactory calculation model, but that the calculation does not cover noise generation costs and that risks of life-time costs do not adequately reflect all risks.

      The Ministry of Defense's calculation of infrastructure costs does not cover the increased noise. The F-35 combat aircraft significantly exceeds the F-16 combat plane, and the noise is expected to exceed the permitted limit values.

      The calculation of cost of risks and fluctuations in life-time costs does not reflect risks of any significant assumptions, including synergy.

      In addition, the basis for calculating the cost of risk based on the decision base is based on purchase of 28 F-35 combat aircraft. These costs do not therefore reflect a number of new risks that have been identified in the decision to purchase 27 F-35 combat aircraft.

      It is therefore likely that the estimated cost of risk is insufficient and that life-time costs may be higher than indicated in the decision-making basis.

      The Ministry of Defense has stated that it will initially not affect life-time costs, but is expected to be of importance to the Armed Forces ability to carry out the tasks set.


      Zitat:
      RESULTATER

      Undersøgelsen viser, at Forsvarsministeriet som udgangspunkt har dokumenteret forudsætningerne til beregning af omkostningerne til anskaffelse og drift af 27 F-35 kampfly. Dog er omkostningerne til infrastruktur ikke til fulde dækkende, hvilket kan betyde, at disse omkostninger bliver højere, end ministeriet har opgjort i beslutningsgrundlaget.

      Vedrørende omkostningerne til infrastruktur har Forsvarsministeriet i forbindelse med beslutningsgrundlaget ikke undersøgt mulige initiativer og omkostninger til at nedbringe det øgede støjniveau fra F-35 kampflyene, som forventes at ligge over de tilladte grænseværdier. Ministeriet har efter beslutningsgrundlaget gjort sig en række overvejelser vedrørende afhjælpning af støj.

      Vedrørende ekstern vedligeholdelse af F-35 kampflyene afhænger Forsvarsministeriets beregning af omkostningerne bl.a. af et endnu uafprøvet eksternt vedligeholdelseskoncept og af det endnu ikke færdigudviklede og forsinkede it-system ALIS. Der er en risiko forbundet med, at det eksterne vedligeholdelseskoncept og it-systemet ALIS fortsat er under udvikling, og at ALIS er forsinket, hvilket kan medføre en stigning i levetidsomkostningerne, eller at den forventede rådighedsgrad ikke opnås.


      RESULTS

      The survey shows that the Ministry of Defense has, as a rule, documented the prerequisites for calculating the cost of acquiring and operating 27 F-35 combat aircraft. However, the cost of infrastructure is not fully comprehensive, which may mean that these costs will be higher than the Ministry has calculated in the decision-making basis.

      Regarding the cost of infrastructure, the Ministry of Defense has not investigated possible initiatives and costs to reduce the increased noise level of the F-35 combat aircraft, which is expected to exceed the permitted limit values. The Ministry has made a number of considerations regarding noise mitigation on the basis of the decision.

      Regarding external maintenance of the F-35 combat aircraft, the Ministry of Defense's calculation of costs depends, inter alia, on a yet unexamined external maintenance concept and of the ALIS, a yet undeveloped and delayed IT system. There is a risk that the external maintenance concept and ALIS IT system are still under development and that ALIS is delayed, which may lead to an increase in lifetime costs or that the expected availability will not be achieved.


      Zitat:
      64. Det fremgår af beslutningsgrundlaget, at Forsvarsministeriet har estimeret omkostningerne til risici til 2,9 mia. kr., hvoraf 60 % vedrører anskaffelse, og 40 % vedrører drift. Dette estimat omfatter bl.a. udgifter til indkøb af flere kampfly, uddannelse og træning af flere piloter og øgede lønudgifter.


      64. It appears from the decision-making basis that the Ministry of Defense has estimated the cost of risks to 2.9 billion. DKK, of which 60% relates to procurement and 40% relates to operations. This estimate includes expenses for the purchase of multiple combat aircraft, training and training of multiple pilots and increased payroll costs.

      Zitat:
      65. Undersøgelsen viser, at omkostningerne til risici er estimeret på baggrund af en risikoanalyse, hvor udgangspunktet var 28 F-35 kampfly, og omkostningerne er ikke opdateret i forbindelse med, at antallet af F-35 kampfly blev reduceret til 27. Forsvarsministeriet har således ikke foretaget en opdateret risikovurdering ved indkøb af 27 F-35 kampfly, på trods af at reduktionen fra 28 til 27 kampfly medfører en række forøgede og nye risici. Fx fremgår det af beslutningsgrundlaget, at de foreslåede ændringer af piloternes arbejdsforhold øger risikoen for en højere afgang af piloter, tab af specialistkompetencer og afledte flyvesikkerhedsmæssige konsekvenser. Ministeriet har ikke opdateret risikovurderingen med disse nye risici og har ikke beregnet omkostninger for dem i de planlagte omkostninger til risici. Omkostningerne til risici på 2,9 mia. kr. afspejler dermed ikke alle de risici, som ministeriet identificerede i forbindelse med beslutningsgrundlaget.


      65. The investigation shows that the cost of the risks is estimated based on a risk analysis where the starting point was 28 F-35 fighter aircraft and the costs were not updated as the number of F-35 fighter aircraft was reduced to 27. The Ministry of Defense thus No updated risk assessment for the purchase of 27 F-35 fighter aircraft, despite the fact that the reduction from 28 to 27 fighter aircraft causes a number of increased and new risks. For example, it is apparent from the decision-making basis that the proposed changes to the pilot's working conditions increase the risk of a higher departure of pilots, loss of specialist skills and secondary flight safety consequences. The Ministry has not updated the risk assessment with these new risks and has not calculated costs for them in the planned cost of risk. The cost of risks of 2.9 billion. This does not reflect all the risks identified by the ministry in connection with the decision-making basis.

      Zitat:
      66. Endvidere fremgår det af beslutningsgrundlaget, at Forsvarsministeriet har inkluderet en mulig besparelse i omkostningerne til risici, da ministeriet har indregnet en gevinst på ca. 800 mio. kr. Det fremgår, at denne besparelse følger af bonusbaserede aftaler med eksterne leverandører af vedligeholdelse. Den mulige besparelse er indregnet i omkostningerne til risici, som dermed reduceres til 2,9 mia. kr.

      67. Derudover fremgår det af beslutningsgrundlaget, at Forsvarsministeriet har beregnet et udsvingsinterval, som viser, at levetidsomkostningerne for 28 F-35 kampfly med stor sandsynlighed vil ligge mellem 60 mia. kr. og 87 mia. kr. For at beregne dette interval har ministeriet vurderet risikoen dels ved oplysninger fra leverandøren, dels ved makroøkonomiske forhold. Ministeriet har medtaget risici, som ministeriet har vurderet, at det var muligt at fastsætte et sandsynligt udfaldsrum for. Fx har ministeriet forudsat, at den pris for stel og motor, som er brugt i beregningen af levetidsomkostningerne, kan stige med 25 % eller falde med 10 %.

      Den største risiko er valutakursen, som påvirker omkostningerne til både anskaffelse og drift af 27 F-35 kampfly. Forsvarsministeriet har for at vise valutakursens betydning foretaget en beregning, hvor valutakursen isoleres og ikke medtages. Beregningen viser, at når denne risiko ikke medregnes, vil udsvinget blive mindre og ligge mellem 67 mia. kr. og 74 mia. kr. Ministeriet forventer, at den del af valutarisikoen, som er knyttet til anskaffelse af selve kampflyene, kan håndteres ved valutakurssikring.


      66. Furthermore, it is clear from the decision-making basis that the Ministry of Defense has included a potential saving in the cost of risks as the ministry has recognized a gain of approx. 800 million kr. It appears that this savings is derived from bonus-based agreements with external suppliers of maintenance. The possible savings are recognized in the cost of risk, which is thus reduced to 2.9 billion kr.

      67. In addition, it is apparent from the decision-making basis that the Ministry of Defense has calculated a range of fluctuations which shows that the life cycle costs for 28 F-35 combat aircraft are likely to be between 60 billion and 87 billion DKK. In order to calculate this interval, the Ministry has assessed the risk on the basis of information from the supplier and partly in macroeconomic conditions. The Ministry has included risks that the Ministry has estimated to be possible to determine a likely outlet for. For example, the Ministry has assumed that the price of frame and engine used in the calculation of life cycle costs may increase by 25% or decrease by 10%.

      The biggest risk is the exchange rate which affects the cost of both acquisition and operation of 27 F-35 combat aircraft. To show the importance of the exchange rate, the Ministry of Defense has made a calculation where the exchange rate is isolated and not included. The calculation shows that when this risk is not included, the fluctuation will be less and will be between 67 billion and 74 billion DKK. The Ministry expects that the part of the currency risk associated with the acquisition of the combat aircraft itself can be handled by currency hedging.


Report on the basis for decision prepared by the Danish Ministry of Defence concerning procurement of 27 F-35 combat aircraft

Zitat:
It is Rigsrevisionen’s assessment that generally the basis for decision is founded on thoroughly conducted analyses and calculations. However, the study shows that the Ministry of Defence has neither provided evidence of some of the significant assumptions underlying the calculations nor reflected the uncertainty associated with the assumptions. It is Rigsrevisionen’s assessment that this will increase the risk beyond what is indicated in the basis for decision that, the Danish Defence will be unable to perform all the agreed tasks with the 27 F-35 combat aircraft.



Nach oben
 Profil  
Mit Zitat antworten  
Beiträge der letzten Zeit anzeigen:  Sortiere nach  
Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 35 Beiträge ]  Gehe zu Seite Vorherige  1, 2, 3

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde


Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 11 Gäste


Du darfst keine neuen Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst keine Antworten zu Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht ändern.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.

Suche nach:
Gehe zu:  


Link zu Doppeladler.com
Link zu The Modeller
Link zu den Freunden Historischer Schiffe
Doppeladler.com - Plattform für Österreichs Militärgeschichte
The Modeller - Österreichs Militärgeschichte durch die Modellbaubrille
FHS - Die Freunde Historischer Schiffe
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Deutsche Übersetzung durch phpBB.de