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Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Wehrtechnik & Rüstung, Gemeinsame Außen- und Sicherheitspolitik
Dr4ven
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Re: Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Beitrag von Dr4ven » 13. Feb 2013, 22:03

Naja nur 50% des Aktionsradius vom CV90 bei fast demselben Gewicht ist eben mager.
Der G5 wiegt volle 9t weniger als die Konkurrenz, ich frag mich wie dabei das Schutzniveau ist.

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Doppeladler
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Re: Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Beitrag von Doppeladler » 14. Feb 2013, 09:37

Alle Teilnehmer an diesem Verfahren sind keine Nudeldrucker und können Komponenten so umbauen, wie es die Dänen gerne hätten. Liegt der Fokus der Dänen auf Reichweite, verbaut man größere Tanks und sparsamere Motoren.
Mein Tipp: Piranha 5 oder CV-90. Diese Fahrzeuge stellen eine logische Evolution vorhandener Typen dar. Der Piranha würde dem Trend zum Radpanzer folgen. Beim CV-90 herrscht weitgehende Baugleichheit zum bestehenden Typ.

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Re: Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Beitrag von theoderich » 27. Feb 2013, 19:29

General Dynamics European Land Systems signs a teaming agreement with Falck Schmidt Defence Systems for the Danish APC-R Program

Under the teaming agreement, General Dynamics European Land Systems (GDELS) and Falck Schmidt Defence Systems (FSDS), a leading Defence contractor in Denmark, are working together to provide the best armored personnel carrier for the Danish Army.


This partnership, the core industrial team and open to other Danish Industry, creates a powerful platform for both companies to provide a turn-key armored personnel carrier solution to the Danish Army combining their existing capabilities and strengths.


theoderich
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Re: Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Beitrag von theoderich » 20. Mär 2013, 01:49

Euro Firms Eye Danish, Polish Vehicle Contracts

Shortlisted companies vying to meet Denmark’s armored personnel carrier (APC) requirement must now deliver their vehicles to test ranges by mid-April as Europe’s most keenly fought armored vehicle export competition of the year moves into high gear.

The Danish Defence Acquisition and Logistics Organization (DALO) last month winnowed the contender list from eight vehicles to five as it seeks to replace the Army’s aging fleet of M113 APCs.

Like NATO ally Canada, which also has a major armored fighting vehicle procurement tender underway, the Danes are pitting tracks against wheels and estimate both will meet their requirements.

A DALO spokesman dismissed any suggestion that the Danish Army might be thinking of a split buy. “We will only enter into one of the contracts, either tracked or wheel-based,” he said.


The trials, to be held near Oksbol in Denmark, are scheduled to run for 17 weeks, although with a planned break in the middle of the test period. The Danes are not expected to complete the test phase until September.

Between 206 and 450 machines across six different configurations are likely to be purchased by Denmark.

Announcing the down-select, DALO said the Danish military needed an APC with a “high level of protection, a large developmental potential and to be available in six different versions: infantry, command station, engineer, ambulance, mechanic and mortar.”

A winning supplier should be under contract in the first half of next year if the procurement remains on track.

“We are aiming at a first delivery at the end of 2015 and the last ordinary delivery in 2022,” a DALO spokesman said.


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Re: Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Beitrag von theoderich » 20. Mär 2013, 14:09

TEMA: Panserede mandskabsvogne



Bei insgesamt 40 dänischen M113 wird ein verbesserter Minenschutz integriert, hinzu kommen Minenschutzsitze, Gummiketten und eine neue Feuerlöschanlage. Der kampfwertgesteigerte Mannschaftstransporter wird als M113 G4 bezeichnet und in Afghanistan eingesetzt:


Pansret Mandskabsvogn M/113 G3

Zuletzt geändert von theoderich am 20. Mär 2013, 23:19, insgesamt 2-mal geändert.

wARLOCK
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Re: Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Beitrag von wARLOCK » 20. Mär 2013, 15:23

was die alte kiste auch schon alles über sich ergehen lassen musste... aber wer hätte gedacht dass der M113 tatsächlich nochmal afghanischen boden berührt.

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Re: Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Beitrag von theoderich » 11. Apr 2013, 19:02

Dillo Delivered (VIDEO)

We have delivered a new variant of our CV90 Armadillo, finished in traditional Danish Army camouflage, to the Danish Army Oksbol base for competitive evaluation to meet Denmark's armored personnel carrier requirement


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theoderich
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Re: Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Beitrag von theoderich » 13. Mai 2013, 09:29

Bælter og hjul (3. Mai 2013)


Hier zwei Ausschnitte aus dem VIDEO mit den Erprobungsmodellen der verschiedenen Kandidaten für den Wettbewerb um das PMV-E:

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FREMTIDENS PMV


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Denmark launches APC trials

The Danish Defence Acquisition and Logistics Organisation (DALO) has launched the trials for the project, which aims to purchase some 360 vehicles to replace the army's ageing M113-series tracked vehicle fleet.

More than 50% of the vehicle requirement is for APC and command post variants with the remaining quantity split between ambulance, engineer, recovery and mortar variants.


Also from GDELS, but from their Spanish business, is the in-service ASCOD 1. The ASCOD 2, which the British Army recently selected as the point of departure for their Specialist Vehicle (SV) programme, was considered by GDELS for Denmark but, according to their spokesman Carlos Gil, ‘for the Danish requirement it is one step further (and) is not really required’.

As yet GDELS has yet to provide a detailed picture of ASCOD 2's capabilities and how it differs from ASCOD 1. In a surprising admission to Shephard, the DALO Chief of the APC-Replacement Project Office, Col Karsten Kolding, stated the more modern ASCOD 2 was not offered by GDELS and ‘I do not know the differences between ASCOD 1 and ASCOD 2’.

Somewhat embarrassingly, the old ASCOD 1 trial vehicle broke down during a media day at the trials this week and is believed to have broken down at least once more since the trials began.

Denmark’s decision to go with a production-ready vehicle does raise questions about why the UK is going through the expense of a developmental programme in the form of the SV project and the extended timeline this involves.


Womöglich rechnet sich GDELS angesichts der Konkurrenz durch den bereits im dänischen Heer verwendeten CV90 von vornherein keine großen Chancen auf diesen Auftrag aus.


Fem pmv kandidater

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Hier gibt es auch Fotos von den Mannschaftsräumen der verschiedenen Panzerfahrzeuge:



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Zuletzt geändert von theoderich am 26. Okt 2014, 17:07, insgesamt 4-mal geändert.

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Re: Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Beitrag von theoderich » 25. Aug 2013, 22:41

Pansrede kandidater vist frem (16. August 2013)

Armoured candidates on display

The army needs new armored personnel carriers, and there are, after a preliminary qualification, five cars back. Three are on belts, and two are on wheels.

There is still a long way to go before making a final decision and signing bill of sale, and the guests had also only intended to provide information on individual vehicles.

There was also an exhibition with an infantry group's normal equipment so guests could get an impression of what the new armored personnel carrier, beyond flesh and blood in number between 10 and 12 people, must be able to accommodate.

The five remaining candidates are (in no particular order): APC G5 from Flensburg Fahrzeubau Gesellschaft mbH, ASCOD from General Dynamics European Land Systems, CV90 Armadillo from BAE Systems Hägglunds AB, Piranha V from General Dynamics European Land Systems and VBCI from Nexter Systems.



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Re: Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Beitrag von theoderich » 05. Feb 2014, 09:40

DefenceIQ (Hrsg.): ARMOURED VEHICLES NORTHERN EUROPE: A Market Insight Report

Country

    DENMARK

Current Armored Fighting Vehicles

    MBTs: 57 LEOPARD 2A5s

    AIFVs and APCs: 45 CV9035 MkIIIs, 284 M-113s APCs, 16 PIRANHA IIIs, 11 SISU ambulances (on lease from Finland), 85 MOWAG EAGLE IVs, 26 MOWAG DURO IIIP 6x6 armoured ambulances

Future Plans

    Requirement to replace M-113 APCs. Up to 450 required – contract award planned for February 2014

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Re: Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Beitrag von theoderich » 18. Mär 2014, 09:59

GDELS hat gestern ein neues Video des ASCOD-Mannschaftstransportpanzers online gestellt (rechts oben, über der Bildlaufleiste):


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Re: Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Beitrag von theoderich » 03. Jun 2014, 22:52

Our products at EUROSATORY

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General Dynamics European Land Systems will present for the first time the newest member of the ASCOD family of vehicles, a customizable version of up to 35 tons with rubber tracks. This vehicle offers an affordable solution benefit by being part of the Common Base Platform approach for all roles and maximum protection under NATO standards together with an innovate mine protection solution certified by independent entities. The new main features include increased protection capabilities, high mobility on and off-road, enhanced ergonomics and improved comfort. The version displayed, capable to carrying seven passengers plus commander, gunner and driver, is equipped with a LEMUR 12.7 from BAE Systems. The ASCOD is in service with the Spanish and Austrian Army and the latest configurations have been awarded by the UK Ministry of Defence for the Specialist Vehicle (SV) program and are in competition in Denmark.


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LEMUR

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Re: Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Beitrag von theoderich » 16. Jun 2014, 16:25

GDELS hat Fotos der Ansprengversuche mit dem ASCOD DK publiziert:


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Re: Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Beitrag von theoderich » 06. Aug 2014, 21:01

ASCOD - A Multi-Talent Presented at Eurosatory 2014 (Military Technology 6/2014, p. 78 - 81)

Mobility

The Spanish PIZARRO and the Austrian ULAN vehicles are powered by a MTU-Renk powerpack with 530kW/721hp, being the demonstrator vehicle for Denmark’s APC-R programme. The heavier 42t variant has a MTU-Renk powerpack solution with 600kW/804hp. The ASCOD vehicles can be equipped with rubber band tracks (currently a SOUCY rubber band) or conventional steel tracks depending on customer requirements and vehicle weight.

The ASCOD that GDELS is displaying at Eurosatory includes the rubber track for decreased noise level and increased driving comfort. This is to avoid crew fatigue even after long drives and thereby helping the crew staying combat ready. The combination of an innovative vehicle suspension and rubber tracks allow very smooth driving even under hardest conditions. Rubber track deliver a lot of other advantages: Less noise inside the vehicle and outside (sound camouflage); less shocks transmitted to the hull, so there is less wear and less fuel consumption; and costs for maintenance and spare parts. Even if rubber track are more costly, in the end it means less lifetime costs. The chassis has seven bogey wheels and therefore offers better mobility and, as tests with the Norwegian Army demonstrated, much higher mobility in snow conditions (the ASCOD was awarded as the best vehicle in test).

Survivability

For state-of-the-art protection, GDELS developed a new high-resistance hull bottom design, which also includes high damage tolerance of ramp and hatches, shock absorbing supports, and racks for common- and special role equipment, so that equipment does not become secondary fragments during lED/mine blasts. Special interest was put on advanced shock attenuation design of all elements that interface with the bodies of the crew. With integrated lED/mine protection (including lED/mine protected seats) and modular ballistic protection, maximum survivability has been tested and evaluated by an independent certifying agency, and a national authority of a NATO country. They have found it compliant with STANAG 4569 requirements during a test campaign in February 2014. The anthropomorphic models were placed on the potentially most severe vehicle positions. The trials with only one ASCOD vehicle consisted of several high-level blasts including an overmatch test without any damage on the bottom, demonstrating multi-hit capability. This means the protection levels of today’s field requirement can be met, without increasing the weight and losing payload.

The ballistic protection featured includes ceramic and multilayer add-on panels against shell fragments and medium calibre projectiles according to STANAG 4569. It has demonstrated its superior performance already in real combat environment (GDELS had shown how capable their ballistic protection is, e.g. with the German Army EAGLE VIA/ in Afghanistan). As an option, GDELS also offers reactive armour and laser warning systems.

The ASCOD that is displayed at Eurosatory has two protected and self-sealing fuel tanks located outside of the vehicle. The vehicle is equipped with a fire suppression system for the crew compartment, a fire extinguishing system for the engine compartment ,and a state-of-the-art CBRN protection system from Beth-EI. Other systems could also be integrated.

ASCOD Vehicle Family

The common base platform was designed to reduce life time cycle costs, offer high payload, and to be the base for eight different variants: IFV with different manned and unmanned, medium calibre turrets (30-40mm, e.g. CMI Cockerill, Rheinmetall LANCE, GDELS SP30, Oto Melara 30, GDLS-Canada LAV-25) or Remote Weapon Station (RWS), Command Post (CP), Scout/PMRS, Forward Observer (FOV), Engineers, Repair/Recovery, Mortar, and Ambulance. The engineer and repair vehicle can include a winch and be prepared for the use of a dozer blade kit, while the ambulance will have an extended Roof (increased internal height of 1,700mm); just to show some samples how flexible the ASCOD system is. All of them will include, as an option, extra storage boxes on top besides the optimised internal volume for on-board equipment. As a further option, the vehicles can include additional cameras for 360° situational awareness via monitors (front and rear cameras are standard). The CP vehicle will include a place for 3+5 soldiers, work stations, and additional communication systems (UFiF & SATCOM). The engineer vehicle will include internal cabinets and workbenches. The ambulance will also include an adaptable seating configuration for three medics and two stretchers, or one stretcher and three seats for minor injuries ,as well as a stretcher loading system. The setting can be changed in minutes in the field. The FOV has an optronic sensor mast with a variable height of 1.5 metres.

Other role designs could also offer a two/three man turret up to 105/120mm with autoloader and an electro-mechanical power control system with stabilised weapons for firing on the move. The chassis offers an integration of up to a 2.1 m ring diameter. The 10 mm turret integration was successfully tested via live fire on the ASCOD. The ASCOD mobility platform also serves the 31,5 t, 155mm cal. 52 SP DONAR howitzer, which is a collaborative development with Kraus Maffei-Wegmann (KMW). The AVLB version is a bridge layer with a MLC 50 payload for 20m gaps under the full protection of the ASCOD solution, developed by GDELS-Germany.

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Re: Neue Mannschaftstransportpanzer für Dänemark

Beitrag von theoderich » 08. Aug 2014, 13:00

Ein sehr interessantes Posting auf der Facebook-Seite der Zeitschrift "Europäische Sicherheit & Technik":

    Europäische Sicherheit & Technik

      vor etwa einer Stunde

    Bild

    Eine wichtige Baugruppe des Fahrwerks, besonders in Bezug auf eine möglichst hohe Traktion (Foto: Archivbild eines springenden Leopard 1), stellt die Gleiskette dar. Sie ist einerseits ein hochdynamisch belastetes Bauteil und andererseits als sicherheitsrelevant einzustufen. Allein an die Gleiskette werden heute zahlreiche Anforderungen gestellt, bei denen es oftmals zu Zielkonflikten in der Auslegung kommt. Um bei der Gleiskette Gewicht zu sparen, wurden etwa Versuche unternommen, statt der heute üblichen Stahlketten solche aus Leichtmetalllegierungen zu verwenden. In der Praxis sind in der Vergangenheit solche Leichtbauketten stets an der geringen Bruchzähigkeit und der geringen Festigkeit der Werkstoffe gescheitert.

    Seit den 1960er Jahren laufen Versuche, um sogenannte Gummibandketten bei Panzerfahrzeugen einzuführen. In den letzten zehn Jahren ist es dabei verschiedenen Firmen gelungen, zumindest für Fahrzeuge bis zu einem Gesamtgewicht von ca. 25 Tonnen brauchbare Lösungen anzubieten. So haben sich Gummibandketten in letzter Zeit im harten Einsatz auf dänischen M113 in Afghanistan durchaus bewährt. Gummibandketten zeichnen sich gegenüber Stahlketten grundsätzlich durch ein geringeres Gewicht, einen geringeren Laufwerkswiderstand und durch eine höhere Laufruhe aus. Etwa beim M113 wiegt die Gummibandkette nur 50 Prozent im Vergleich zu der Stahlkette (US-Version T 130).

    Der Nachteil der Gummibandkette von Soucy für den M113 ist allerdings die Größe der einzelnen Elemente, aus denen die Kette besteht. Das Handling derartig großer und schwerer Kettenteile sowohl bezüglich der Materialbewirtschaftung (Lagerhaltung, Transport usw.) als auch bezüglich der Materialerhaltung bleiben ein gewisses Problem. Immerhin wiegt ein solches Kettenteil für ein 12 Tonnen-Fahrzeug (M113) ca. 300 kg.

    Um die beschriebenen Probleme beim Handling einer Gummibandkette zu lösen, bietet Diehl Defence Land Systems segmentierte Gummibandketten für Fahrzeuge bis zu einem Gewicht von 28 Tonnen an. Neben Vorteilen bei Transport, Lagerung und Montage/Demontage weist diese Kettenbauart die positive Eigenschaft auf, dass beschädigte Teile durch Ersatz des betroffenen Segmentes im Feld durch die Besatzung relativ schnell und in wirtschaftlicher Weise ausgewechselt werden können.

    Gummibandketten enthalten zur Aufnahme der Längskräfte im Regelfall mehrere Lagen von Stahlseilen. Damit entfällt in Längsrichtung auch jegliche Elastizität. Bei einem größeren Eintrag von Schmutz und Steinen in das Laufwerk kann es zur Überbeanspruchung einzelner Laufwerkselemente kommen. Daher ist bei dieser Kettenbauart die Verwendung von halbaktiven Kettenspannern bzw. Überlastkettenspannern dringend erforderlich.

    Beim häufigen Befahren von aggressiven Böden (z.B. Schotter- oder Steinstrecken) zeigen Gummibandketten zudem einen hohen Verschleiß. Prinzipiell gilt dies auch für Stahlketten, doch sind hier nur die Kettenpolster betroffen, während bei der Gummibandkette in diesem Fall nach relativ kurzer Laufleistung die komplette Kette ausgetauscht werden muss. Hierbei kommt dann zum Tragen, dass Gummibandketten zumindest heute noch teurer in der Beschaffung sind als herkömmliche Stahlketten.

Zuletzt geändert von theoderich am 08. Dez 2014, 22:52, insgesamt 1-mal geändert.

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