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BeitragVerfasst: 25. Jul 2012, 13:16 
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... und hat damit bei Sikorsky Interesse geweckt - zumindest an einzelne Komponenten des Entwurfs.

HERO (Helicopter Equipped with Reconnaissance and Onslaught)
Pankl Aerospace Systems (USA) gehört zum österreichichen Pankl Konzern, bekannt als Zulieferer für Rennwagen und Hubschrauber

Artikel: http://www.aviationweek.com/Blogs.aspx? ... c52ec4fdd2

Sieht recht "schräg" aus:

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BeitragVerfasst: 25. Jul 2012, 13:52 

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Sikorsky Innovations Announces Winner of First Entrepreneurial Challenge Competition
July 11, 2012

Zitat:
Pankl Aerospace Innovations, a newly formed spin-off entity of Pankl Aerospace based in Cerritos, California, was selected for its presentation of a portfolio of potentially transformational technologies packaged into an aircraft technology demonstrator named H.E.R.O. The H.E.R.O. technology demonstrator features active camouflage, bionically inspired rotor blades, and advanced aerodynamics.

This award entitles Pankl Aerospace Innovations to take up residency, rent-free, in the Sikorsky Innovations’ “incubator” space at the Stamford Innovation Center in Stamford, Conn., for one year. During that time, Sikorsky mentors will provide coaching, along with an intensive, three-month long education program to assist in maturing and growing their business. Upon completion of a maturation cycle in the incubator, Pankl Aerospace Innovations also will benefit from an investment evaluation by Sikorsky.



Ich habe darüber schon vor Monaten etwas gelesen (s.u.), habe es aber nicht ernst genommen. Und ja - es sieht "schräg" aus.


Dass dieses Konzept ein ausgewachsener Kampfhubschrauber ist, verwundert mich aber sehr.


Ich verstehe nur nicht, wie man ein "Hydrogen-oxygen fuel cell engine / Electric motors" zum Antrieb eines Hubschraubers einsetzen soll? Wasserstoff muss schließlich entweder in Drucktanks, in flüssiger Form oder in Metallhydridspeichern gelagert werden, was alles mit erheblichen Nachteilen (Explosionsgefahr, Energiebedarf zur Lagerung, hohes Gewicht) verbunden ist. Andere Verfahren sind erst in Entwicklung. Die Länge des Helikopters und die ummantelten Schubrotoren an der Seite könnten ein erhebliches Problem bei der Verlegung mit einem Transportflugzeug wie der A400M oder C-17 darstellen.

Die Verwendung des Wortes "whacky", was so viel bedeutet wie "hirnrissig", kann ich aus der Perspektive eines amerikanischen Luftfahrtjournalisten zwar verstehen, aber die Verantwortlichen bei Pankl haben sicher einen triftigen Grund, warum sie solche Technologien für ihren Hubschrauber angeben. Und wenn es nach dem Artikel geht betreibt die Firma auch entsprechende Grundlagenforschung zur Realisierung ihrer Ideen.

Zitat:
While it sounds like every schoolboy-designer’s wish list, Pankl is progressing the technologies. It has engaged the FH Joanneum University of Applied Sciences in Graz, Austria, to develop the basic layout for the HERO, and plans to fly a small-scale prototype to demonstrate visual camouflage.


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Zitat:
Testing of the fuselage textile material is under way and work has begun on the camouflage system with its cameras and bendable displays. Windtunnel tests of the “bionic” blade versus a reference NACA profile were conducted in February.



Small Beginnings

Zitat:
The Hero concept has a four-rotor drivetrain, with interleaved main rotors and side-mounted ducted rotors for high speed and lift, powered electrically from a hydrogen-oxygen fuel cell. The main rotors have short blades with scalloped leading edges, inspired by humpback-whale flippers, that increase lift by delaying stall.

The fuselage has a lightweight stretchable skin made of a fiber-reinforced polyurethane-coated Lycra fabric, used by BMW in its Gina concept car. An alligator-inspired "wagging" [wedelnd] tail allows faster turns, she says. The skin is covered with bendable thin-film displays for active camouflage and thin-film carbon nanotube loudspeakers for active noise cancellation.

Pankl's cockpit philosophy is to divide pilots into different user groups and upload settings via an iPad or iPhone that configure the controls and displays to the needs of each group. A novice would be able to "drive" the helicopter most easily, with fewer controls and displays and automated flight-control modes for cruise, combat and emergency maneuvers.

"All the technologies are at a readiness level [TRL] of 1-2," says Ziehut. "We are having fun with this, and Sikorsky says it does not sound too crazy for them." Pankl's goal is to develop some of the innovations to a higher TRL, "then pick the technology with the highest potential and continue with them."


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Ein Vertreter von Pankl hat auf der "AHS Forum 68" den folgenden Vortrag gehalten:

Zitat:
H.E.R.O. – Conceptual Study of a Multi-Role Rotary Wing Aircraft for Exceptional Maneuverability and Advanced Stealth Technology (186)

Nils Nohturfft, Sonya Zierhut,Matthew Tran and Nathan Young, Pankl Aerospace Systems


Das ist das Deckblatt der Publikation (für eine Stange Geld im Online-Store der AHS erhältlich.):

Zitat:
H.E.R.O. - Conceptual Study of a Multi-Role Rotary Wing Aircraft for Exceptional Maneuverability and Advanced Stealth Technology

Nils A. Nohturfft, MS M.E.
Head of Innovation
Pankl Racing Systems AG, Austria
nils.nohturfft@pankl.com

Sonya Zierhut, MBA
CEO
Pankl Aerospace Systems Inc., Cerritos, CA
sonya.zierhut@panklaerospace.com

Matthew Tran
Junior Manufacturing Engineer
Pankl Aerospace Systems Inc., Cerritos, CA
matthew.tran@panklaerospace.com

Nathan Young, BS M.E.
Program Manager
Pankl Aerospace Systems Inc., Cerritos, CA
nathan.young@panklaerospace.com

1. ABSTRACT

Pankl Aerospace Systems Inc. has applied its extensive experience as an aerospace supplier in manufacturing of helicopter transmission parts and systems to evaluate a possible future rotary wing aircraft concept. The "H.E.R.O." concept, which stands for Helicopter Equipped with Reconnaissance and Onslaught, incorporates a series of challenging optimization goals which in this specific combination make sense and ultimately might evolve into a new type of aircraft. Pankl Aerospace experimented with a radical approach toward new materials and cockpit philosophy, utilizing the newest innovation methods and bionic phenomena. Pankl Aerospace's H.E.R.O concept has 3 Modules: New Fuselage Material, Drivetrain with Four Rotors, and Ease-of-Use which will be discussed in this paper. Pankl Aerospace's goal is to evaluate the feasibility of certain aspects within the three modules and define development goals for future R&D.


Zitat:
The Defense Advanced Research Projects Agency's (DARPA) Tactical Technology Office (TTO) has defined Focus Areas, in which objectives and applications have been expressed specifically for game-changing concepts and technology: In the Area "Advanced Platforms", DARPA is specifically looking for advanced innovative systems and concept for aircraft with the objectives of increased rapid response, survivability, reliability, and multi-mission supportability (Ref. 1).

Pankl Aerospace responded to these challenges and experimented with extremely light-weight materials, exceptional maneuverability features, advanced stealth technology, and new approaches towards helicopter powertrain technology; all of which may have the potential to radically improve helicopter performance while at the same time significantly reduce operational costs.

The goal which Pankl Aerospace followed in a series of innovation workshops was to question today's industry standards and deliberately think “outside the box” for radically different view-points to tap into formerly inconceivable potential and suggest a possible future concept which fulfills the goals of military missions better than currently available solutions.



Sikorsky Innovations Announces Winner of First Entrepreneurial Challenge Competition (11. Juli 2012)

Zitat:
Pankl Aerospace Innovations, a newly formed spin-off entity of Pankl Aerospace based in Cerritos, California, was selected for its presentation of a portfolio of potentially transformational technologies packaged into an aircraft technology demonstrator named H.E.R.O. The H.E.R.O. technology demonstrator features active camouflage, bionically inspired rotor blades, and advanced aerodynamics.





P.S.: Das im Windkanal eingesetzte Rotorblatt erinnert mich ein bisschen an das Produkt eines kleinen österreichischen Unternehmens, den SilentEcoWing:

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BeitragVerfasst: 10. Mär 2013, 01:42 

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Ich bin gespannt, ob von diesem Konzept einmal ein Prototyp fliegen wird?


Zuletzt geändert von theoderich am 10. Mär 2013, 16:59, insgesamt 1-mal geändert.

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BeitragVerfasst: 10. Mär 2013, 16:46 
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Text dazu: Jüngst konnte Pankl die Sikorsky Entrepreneurial Challenge mit ihrem H.E.R.O.-Konzept gewinnen: Dabei wird unter anderem der Rumpf des Hubschraubers mit einer flexiblen Lycra-Hülle überzogen; eine Kamera nimmt die Umgebung auf, produziert sie auf die Außenhülle und lässt den Hubschrauber so nahezu unsichtbar erschienen; die Hauptrotorblätter sind ungewöhnlich kurz, dadurch leiser, erzeugen aber aufgrund ihrer "natürlichen" Form, die der Buckelwal-Flosse nachempfunden ist, mehr Auftrieb


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BeitragVerfasst: 06. Okt 2013, 19:25 

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Ich habe dazu noch eine kleine Info gefunden:

    die Bioniker

    Zitat:
    Recherche nach biologischen Vorbildern und Analyse hinsichtlich fluiddynamischer Widerstandseigenschaften für die H.E.R.O. Konzeptstudie von Pankl Aerospace.



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BeitragVerfasst: 06. Okt 2013, 20:34 

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Ist das dann nicht eine potentielle Lichtwuelle am Himmel wenn ich die Hülle von Innen anstrahle?


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BeitragVerfasst: 07. Okt 2013, 00:36 

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Hmmwv hat geschrieben:
Ist das dann nicht eine potentielle Lichtwuelle am Himmel wenn ich die Hülle von Innen anstrahle?


Theoretisch könnte man die Stromstärke für die Displays je nach den Lichtverhältnissen regulieren.


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BeitragVerfasst: 07. Okt 2013, 08:01 

Registriert: 20. Apr 2010, 13:10
Beiträge: 273
Ich denke da eher an eine Beamertechnik innen die die Haut anstrahlt.
Da brauchst eine gewisse Lichtleistung das was nach außen dringt. Und bevor du die Farben siehst wirds nur hell.
Aber die Idee ansich gefällt mir.


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BeitragVerfasst: 26. Jun 2017, 09:33 

Registriert: 09. Sep 2008, 22:29
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ONGOING CONCEPTUAL STUDY OF THE "H.E.R.O." MULTI-ROLE ROTARY WING AIRCRAFT FOR EXCEPTIONAL MANEUVERABILITY AND ADVANCED STEALTH TECHNOLOGY


Ist schon ein paar Jahre alt, aber immerhin ohne Paywall zugänglich.

    Zitat:
    3.1 Overview Module 1

    The first module of Pankl Aerospace's concept has two aspects (see Figure 2):

      1. A light fabric skin of a stretchable textile material as a new fuselage material.

      2. Active camouflage mechanisms for reducing visual and acoustical detection.

    Inspired by BMW's car study "GINA Light Visionary Model", referenced in a BMW design study published in 2008 [3], Pankl Aerospace would suggest a composite fiber-enhanced derivative. This type of flexible material would allow for changing the aerodynamics of the system dynamically while in flight e.g. by positioning extractable ("stretch")/ retractable winglets in numerous different positions throughout the helicopter, for instance as a retractable flex-front wing which might make flying at
    higher altitudes possible due to increased lift, or a flexible "tail" which might enhance combat maneuverability or reduce start-up vibration [2].

    Reducing visual detection while flying in and out of the mission zone could be achieved by applying bendable pentacene TFT displays [4, 5, 6] to the fabric, projecting dynamic, real-time images of the environment onto the fuselage of the helicopter.

    Reducing acoustical detection of the overall system could be achieved by installing an active noise cancelling system e.g. based on thin-film carbon nanotube loudspeaker technology [2, 7, 8].



    Zitat:
    Overview Development Actitivities for a next maturity level

      Evaluation camouflage system with cameras and bendable displays (or alternatives)

    Status

      identified method and requirement (camera, display), 40% completed

    Zitat:
    Overview Development Actitivities for a next maturity level

      Development of a flying prototype, small scale, with visual camouflage characteristics, with WonderWorks Inc.

    Status

      Planned Q2 2013

Ich glaube nicht, dass daraus je etwas geworden ist.


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